POZNAJ POLSKĘ 2022 – SANDOMIERZ I OKOLICE

Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania Interaktywnego Muzeum Archeologicznego i Rezerwatu Krzemionki Opatowskie, w których znajduje się kopalnia krzemienia pasiastego pochodząca z okresu neolitu i początku epoki brązu. Przeszliśmy z przewodnikiem ścieżką edukacyjną wiodącą pomiędzy dawnymi miejscami wydobywczymi, następnie zeszliśmy do kopalni. Trasa podziemna nie jest zbyt długa, niemniej jednak było to bardzo interesujące doświadczenie. Następnym przystankiem był Opatów –  klimatyczne miasteczko, gdzie obejrzeliśmy Kolegiatę św. Marcina i przeszliśmy przez słynną Bramę Warszawską.

Następnie przyjechaliśmy do Ujazdu do pensjonatu „Cyrkon” na obiadokolację, a po krótkim odpoczynku udaliśmy się na nocne zwiedzanie Zamku Krzyżtopór. Ruiny powstałej w latach 1627–1644 rezydencji pałacowej otoczonej fortyfikacjami bastionowymi zwiedzaliśmy oświetlając drogę pochodniami, a ci najodważniejsi mieli przyjemność zatańczyć belgijkę w sali balowej. Dzień pełen wrażeń zakończyliśmy nocnym spacerem do pensjonatu.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy pysznym śniadaniem i udaliśmy się do Sandomierza. Zwiedziliśmy historyczny zespół architektoniczno – krajobrazowy zwany Starym Miastem, kamieniczki, piwniczki,  które pełniły rolę składów kupieckich na wino, sól i śledzie oraz rolę ochronną przed nadciągającym wrogiem. Zobaczyliśmy Bazylikę Katedralną NMP z XIV wieku ufundowaną przez Kazimierza III Wielkiego oraz Bramę Opatowską – jedną z najlepiej zachowanych bram miejskich w Polsce. Podczas spaceru nie zabrakło również przejścia słynnym Uchem Igielnym oraz Wąwozem Królowej Jadwigi. Odwiedziliśmy Muzeum Diecezjalne oraz Muzeum Okręgowe w Sandomierzu – ukazujące historię i atrakcje miasta. Przed powrotem do domu posililiśmy się znakomitymi zapiekankami sandomierskimi oraz zaopatrzyliśmy się w pamiątki, wśród których królował krzemień pasiasty -występuje tylko w jednym miejscu na świecie – w Górach Świętokrzyskich, w okolicach Sandomierza.

Była to druga z trzech wycieczek dla uczniów naszej szkoły realizowanych w ramach projektu „Poznaj Polskę”, gdzie środki na ich dofinansowanie Gmina Wierzchosławice skutecznie wywalczyła już po raz kolejny!!!